Fordele ved at meditere som sportsudøver

Slip for tankemylder gennem online meditation

Gennem meditation lærer du at slappe af i både din krop og dit sind. Det er brugbart for alle, men især sportsudøvere kan nyde godt af den afslappende og beroligende effekt, som det kan have. Så hvordan kan online meditation fremme sportspræsentationer? Som atlet lærer du eksempelvis at være til stede i nuet og slippe forstyrrende tanker, så du kan fokusere mest muligt på at gøre dit bedste - uanset hvilken sport, du udøver. Du får desuden mulighed for at lære dig selv bedre at kende, når du gennem online meditation bliver bevidst om samarbejdet mellem kroppen, åndedrættet og sindet.

 

Oplev de mange fordele ved meditation

Foruden de ovenstående fordele ved online meditation findes der et hav af andre. Det gælder blandt andre følgende:

  • Et afslappet og ryddet sind afhjælper også kroppens fysiske reaktioner på stress.
  • Det gør din vejrtrækning dybere og bidrager på den måde til at sænke din puls.
  • Også som følge af en mere effektiv vejrtrækning vil din krop bruge ilten i luften bedre, og dit blodtryk bliver normaliseret.
  • Derudover er online meditation nemt. Du skal ikke bruge noget udstyr udover et roligt lokale.
  • Du lærer at undgå stress, som især kan opstå, hvis du som sportsudøver deltager i nervepirrende konkurrencer.

 

Derfor bør sportsfolk også meditere

Der er ofte fokus på at forbedre sportsudøveres fysiske kompetencer, når man ønsker at se bedre resultater. Men det psykiske aspekt af kroppen er mindst lige så vigtigt for at kunne yde dit bedste.

Derfor kan det være en god ide at overveje online meditation. Mange sportshold tilbyder også sportspsykologer, hvis du som atlet døjer med tankemylder eller negative tanker, der kan påvirke dine præstationer. Det kan ske, hvis du er blevet skadet eller har oplevet et nederlag. Her kan det også være en god ide at lære at meditere. Med online meditation kan du tage meditationen med på farten, så du altid kan berolige dig selv.