Løbesko guiden

Hvilke løbesko er de bedste?

Uanset om du løber et par gange om ugen på løbebånd, tager en tur i skoven hver anden dag eller træner op til et maraton på landevej, er det alfa omega, at du har de rette løbesko.

 

Hvordan ved man, hvilke løbesko, der er de bedste?

Det er umuligt at sige, hvilke løbesko der er de bedste, fordi løbesko er en lige så individuel ting som valget af undertøj. Hvilke løbesko, der passer dig bedst, afhænger af utrolig mange faktorer, såsom hvordan din fod er formet, hvordan du løber, hvor langt du løber og lignende. Nedenfor har vi samlet 3 gode råd, når du skal bedømme, om dine løbesko er de bedste for dig, eller hvad du skal kigge efter, når du skal ud og købe nye løbesko.

 

Hvad skal jeg kigge efter?

Hvis du vil have en sko, der gør, at du kan yde optimalt på hver eneste løbetur, er det vigtigt, at du vælger et par, der giver dig den rette komfort, støtter din fod, hvor du har brug for det og er egnet til det terræn du løber i.

 

Hvad er dit ambitionsniveau?

Et godt sted at starte i jagten på de perfekte løbesko er at overveje, hvad dit ambitionsniveau er. Spørg dig selv, hvor ofte du vil bruge dine løbesko, og hvor lange dine løbeture i gennemsnit er. Disse spørgsmål vil du uden tvivl blive stillet, når du går ned i din lokale sportsbutik for at købe dit nye par løbesko. Dette hjælper blandt andet med at spore dig ind på i hvilken prisklasse, du skal lede. Hvis du bruger løbeskoene en gang eller to om ugen til ture på 3-4 kilometer, er det ikke nødvendigt med løbesko med ekstra stabilitet og støtte (hvis du har en neutral løbestil), og der er således ingen grund til at gå ud og investere i de helt dyre af slagsen.

 

  1. Få foretaget løbestilsanalyse

Det næste (og måske vigtigste) skridt er at få foretaget en såkaldt løbestilsanalyse, som de fleste sportsbutikker efterhånden tilbyder enten gratis eller meget billigt. Løbestilsanalysen skal afklare, hvilken løbestil du har – altså hvordan din vægt lander på din fod ved hvert løbeskridt. Her kigger man på, hvordan løbeskridtet afvikles fra at hælen rammer underlaget til at tåen slipper igen. Mens nogle mennesker har en helt neutral løbestil, hvor vægten er lige fordelt på hele foden, har andre tendens til at falde en smule indad eller udad på foden, kaldet henholdsvis overpronation og supination. Har du tendens til enten overpronation eller supination, har du altså brug for en sko, der støtter ekstra de rigtige steder.

 

  1. Overvej hvilket terræn du løber i

Du vil i sportsbutikken uden tvivl også blive spurgt om, i hvilket terræn du løber. Løber du i skov og på ujævnt terræn, skal du gå efter de såkaldte trail løbesko, der har en sål, der griber godt fat i underlaget. Løber du primært på landevej behøver du ikke en grov sål, men blot en sko, der sidder godt på din fod. Løber du konkurrence, eller træner du op til et maraton, skal du også have dette med i dine overvejelser. Når du skal præstere dit allerbedste, kan marginaler som skoens vægt være afgørende, og især ved lange løb, såsom maraton, kan det være en god idé at gå efter et par lette løbesko.