Undgå nakkesmerter

Disse træningsøvelser kan hjælpe på nakkesmerter

Du døjer måske med smerter i nakken. Det kan skyldes mange ting. Den første af mange ting kan være, at du ikke retter dig op. Det belaster dine muskler og led, og det medfører, at du får ondt i nakken.

En anden årsag kan være, at du er for inaktiv i løbet af dagen. Måske du sidder meget ned - det bidrager ikke positivt til ens holdning. En tredje årsag kan være, at du ikke få trænet nok. Kroppen skal holdes i gang, og igen har det noget med staturen at gøre. Det er altid godt at styrke sine muskler, og det vil hjælpe på din statur. Sidste årsag kan være, at du ikke er vedholdende nok. Det kræver tid at træne musklerne op.

 

5 tips til at undgå nakkesmerter

Nu er det klargjort, at mange smerter i nakken skyldes dårlige arbejdspositioner og manglende bevægelse. Derfor er der her 5 tips til, hvordan du undgår nakkesmerter. Vores først tip er, at du får indrettet dit arbejdsmiljø godt, så du ikke falder sammen. Råd nummer to går lidt i forlængelse af det, men det er en god ide at have en pude i ryggen, så man tvinger sig selv til at være oprejst. De næste tre er øvelser til kontoret. Du kan lave dobbelthager, så du strækker nakken ud. Du kan køre nakken fra side til side, og du kan strække hovedet bagover. Det er godt at holde det i bevægelsen.

 

Brug disse øvelser

Vores endelige råd er: lav træningsøvelser som behandling mod nakkesmerter – det er noget af den mest effektive nakkesmerter behandling. Du kan lave ’holdningsøvelsen’, hvor du sidder ret, gør nakken lang og placere hænderne på lårene. Den stilling skal du holde i 5 sekunder og gentage flere gange om dagen.

Øvelse nummer to er beskrevet tidligere, hvor du bevæger nakken i flere forskellige retninger.

Sidste øvelse er, at du skal forsøge at være så aktiv som muligt i løbet af dagen. Og så husk at være vedholdende.