Gå 10.000 skridt og oplev forandringen

10.000 skridt eller en løbetur

Det har i mange år været sundhedsstyrelsens anbefaling, at alle voksne skal stræbe efter at gå 10.000 skridt om dagen. Vurderingen er måske særligt henvendt til dem, der har et stillesiddende job, hvor de ikke aktiveres eller får pulsen op. Det er nemlig ikke godt for kroppen at være inaktiv, og derfor er 10.000 skridt for nogen rigtig meget.

Det er godt for os at få pulsen op flere gange på en dag, og det får vi, hvis vi går en rask tur og stræber efter de 10.000 skridt. Men hvad er egentlig bedst, 10.000 skridt eller en løbetur?

 

Vælg det sundeste for dig

Det er meget individuelt, hvad der kan lade sige gøre af motion for den enkelte. Har man et meget aktivt job, hvor motion og høj puls nemt opstår, er det måske ikke altid så nødvendigt samtidig at gå efter at nå 10.000 skridt.

For nogen er den bedste løsning at løbe en tur, mens det for andre er bedre at gå en lang tur. De 10.000 skridt kan også deles op i flere mindre ture, bare husk at gå i et raskt tempo, så pulsen stiger. Det er nemlig her, alle de sundhedsmæssige fordele kommer ind i billedet og bidrager til en sund krop.

 

Husk den mentale sundhed

Motion bidrager til en sundere livsstil, men der er også mange andre faktorer, der spiller ind. Den mentale sundhed er nemlig mindst lige så vigtigt, som en sund krop. Der er mange ting, man kan gøre for at forbedre det mentale. For nogen er det at læse en god bog, lave god mad, være sammen med gode venner eller luksus selvforkælelse. Her kan man vælge at få en ansigtsbehandling, for eksempel japansk lifting, som er en luksus til huden. Japansk lifting fokuserer på massage, zoneterapi og dræning af lymferne i ansigtet, så huden fremstår spændstigere og mindre slap.